Шринкфлация и скимпфлация – скритите ефекти на инфлацията

пазаруване

Инфлация. Слушаме за нея непрекъснато напоследък, мерим я и по джоба си. Но наред с процеса на общо увеличаване на цените на стоки и услуги, което статистиката измерва, на втори план се появяват и други процеси – не толкова директно забележими за джоба ни.

Когато общо цените на труд, енергия, суровини и материали растат, някои компании предпочитат да запазят крайната цена на продукта си, за да не губят потребители, които при поскъпване биха търсили по-евтини алтернативни. За да могат да направят това обаче, те прибягват към по-малко забележими механизми на промяна на характеристиките на продукта или услугата. Плащаме същата цена, но за нещо по-различно.

Това са пазарни техники, приложими от производители и дистрибутори в различни икономически периоди, когато трябва да търсят решения за справяне с общоикономически проблеми или вътрешнофирмени трудности. Особено засилващи се и широко използвани стават в периоди на висока инфлация като инструмент за запазване на клиенти и дял.

Шринкфлация

Идва от английското shrink – свивам се. Както името подсказва, крайната цена на продукта остава същата, но… продуктът се смалява. Кърпичките в пакета се оказват с няколко по-малко, хлябът от килограм става 900 гр, масажът от 40 минути става 30, шоколадът олеква с 10 грама, салатата в ресторанта се сервира в по-малка чиния, за да компенсира визуално намаленото количество…

При шринкфлация производители и търговци разчитат на обичайните ни потребителски навици и рутина. Те са наясно, че купувачите лесно ще забележат разлика в традиционната цена на продукта, но биха обърнали по-малко внимание на други детайлни промени. Опаковката остава идентична по дизайн, а често и по размер. Разбира се, намаленото количество е коректно указано, но кой обръща внимание на дребния текст при регулярно използван и познат продукт? Тази практика е доста неприятна за потребителите, но не е незаконна или нерегламентирана, ако цялата актуална информация за продукта е налична и добре описана върху опаковката.

Защо този процес е близък до инфлацията? Намаленото количество означава, че плащаме същите пари за по-малко продукт. И съответно често допълнително натоварва бюджета ни заради необходимостта от по-чести покупки (особено при основни хранителни продукти, хигиенни продукти, стоки за бита и др.).

Добра практика в големите вериги магазини е представяне на цената не само за бройка от определен артикул, но и преизчислено на килограм/литър от продукта. По този начин потребителите по-добре могат да сравнят сходни стоки с различни разфасовки или идентичен продукт в миналото и сега.

За съжаление, след като при инфлация или криза се установят новите по-малки количества, обратното движение на „порастване“ почти никога не се наблюдава при последващ икономически растеж и добри години.

Скимпфлация

Skimp означава икономисвам. Ако шринкфлацията ни удря в количеството, то тук говорим за намаляване на качеството… На повърхността продуктът или услугата остават същите, но има промяна в качествените характеристики, така че себестойността на произведената стока да падне.

  • Определена суровина в хранителния продукт се заменя с друга, по-евтина в рамките на регламентирания клас
  • Цената на куриерската услуга се запазва, но вече не се предлага включено смс известяване
  • Пъстървата в менюто на ресторанта вече не е от еко развъдник
  • Таксата за разглеждане на кредит се запазва, но имаме добавена месечна комисиона за извлечения
  • Хотелската нощувка е на същата цена, но закуската вече е сведена само до кафе в стаята, а почистването е на няколко дни

Можем да се сетим за много такива примери при продукти или услуги. Този тип „незабележими“ корекции могат да се окажат и доста рисковани за компаниите, тъй като рязка и сериозна промяна в качествените характеристики би могла изцяло да отблъсне потребителите.

Можем ли да противостоим на тези явления?

Дългосрочно отговора можем да търсим най-вече в отговорното ни потребителско поведение и в предаването и на децата ни на умението за информиран избор.

С развитието на социалните мрежи глобална тенденция, особено в САЩ, е блогъри, влогъри и инфлуенсъри да обръщат все повече внимание на този тип явления, „изобличавайки“ действията на компаниите. Това учи потребителите да са по-внимателни към детайлите, но и самите производители по-предпазливи да не разсърдят лидерите на мнение, които оказват влиание върху поведението на клиентите им.

Още по темата:

Как да изчислим личната си инфлация?

Envelope budgeting или как да държим разходите си под контрол

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *