Black Friday: Съвети за безопасно пазаруване онлайн
Черният петък наближава и търговците вече стартираха маркетинговите си кампании за големите намаления. Статистиката сочи, че през последните години все повече българи предпочитат да се възползват от офертите, пазарувайки онлайн, вместо във физически магазин – избягвайки опашки и суматоха от много хора, но и имайки възможността спокойно да разгледат и сравнята различните оферти и ценови предложения.
В тази материал обръщаме внимание на сигурността при онлайн пазаруването и как да се защитим от измами и нелоялни търговски практики във виртуалното пространство.
Да се доверим ли на непознатия сайт?
Днес реклами ни заливат отвсякъде – през сайтове, имейл, вайбър, социалните мрежи. Наблюдението на потребителското поведение и интереси работи много добре за това подходящите продукти и услуги да достигнат до нас.
Но не всеки сайт или търговец, който твърди, че предлага дадена стока, е легитимен.
Разбира се, най-лесното решение е да пазаруваме единствено от познати големи търговци, с които имаме добър опит и история. В този случай обаче трябва да внимаваме в еуфорията на намаленията да не попаднем на сайтове-клонинги, които имитират популярна марка. Тези сайтове обикновено изглеждат по много сходен, дори еднакъв начин с оригиналния, а адресът е едва забележимо променен – например, с една буква или разширение.
Ето и на какво да обърнем специално внимание, когато пазаруваме от нов и непознат сайт.
- Има ли информация за юридическото лице, което стои зад търговската марка на сайта. Потърсете в сайта информация за компанията-търговец и проверете в България или друга държава от ЕС е регистрирана тя или в трета страна извън ЕС. Трябва да имаме предвид, че защитата и правата, които имаме като потребители, биха били различни.
- Има ли сайтът публикувани Общи условия, Политика за връщане, Политика за защита на личните данни? Обикновено тези документи са изведени като линкове в дъното на сайта. Рядко им обръщаме внимание, но пък при поръчка винаги се съгласяваме с тези условия, дори без да сме ги прочели. В тях трябва ясно да са описани правата ни като потребители, условията на сделката, както и начинът на събиране и обработка на лични данни и информация и пр. Ако такива документи липсват, това е голяма червена лампичка, че нещо с този търговец не е както трябва.
- Използва ли сайтът защитена връзка. Добрите онлайн търговци разполагат със система за криптиране на данните (SSL сертификат). Лесно можем да разпознаем дали е така по адреса на сайта – той трябва да започва с https:// и пред домейна да има икона на катинарче. Имайте предвид, че всички платежни операции онлайн, за да са защитени, трябва да се извършват през система за криптиране на данните.
- Често попадаме на рекламата на даден продукт през профил/страница на търговеца в социалните мрежи. Преди да се насочим към сайта за покупка, добре е да разгледаме и тази непозната страница, особено ако предлага изненадващо неустоими оферти. За всяка страница във Facebook, например, платформата е задължена да представя информация относно историята на нейното създаване, държавите, от които се управлява, какви реклами текат през нея в момента и пр. Ето един пример за съмнение – ако попаднем на страница, която днес представя онлайн магазин за бижута, но в историята й се вижда, че месец по-рано е била с тематика вицове, а година преди това рецепти, сменила е името си множество пъти и пр.
- Потърсете коментари и мнения за продукта или продавача извън официалните канали на търговеца – например, в интернет търсачка, в специализирани форуми. В сайта, от който искаме да пазаруваме, можем да видим мнения на потребители, но не можем да сме сигурни доколко те са достоверни. Същото важи и за страницата на търговеца в социалните мрежи, където коментари могат да бъдат изтривани или организирани.
Как да защитим банковата си информация?
При пазаруване онлайн, независимо дали правите разплащане в сайта на търговеца или не, избягвайте използването на публични wi-fi мрежи. Използвайте силни пароли, когато трябва да създадете профил в даден онлайн магазин, и се стремете да не повтаряте една и съща парола за всички сайтове.
Когато избирате да платите онлайн с дебитна или кредитна карта, уверете се, че страницата, в която се извършва попълването на данните, е защитена със сертификат за криптиране. Многото предоставяни от даден сайт инструменти за онлайн разплащане – напр. не само чрез банкова карта, но и с PayPal, ePay или Paysera акаунт – стига те да са наистина активни и работещи, разбира се, дават увереност, че търговецът е преминал одобрението на описаните платформи.
За да сте спокойни, че плащането ви е защитено, актуализирайте редовно антивирусната програма на устройството, през което пазарувате, и добавете на банковата си сметка или кредитна карта изискване за допълнителна автентикация при всяка трансакция. Това означава, че всяко плащане трябва да е допълнително одобрено чрез токен или потвърждение на мобилния телефон и няма как да остане незабелязано.
Не диктувайте банкови данни по телефона, не изпращайте данни за банковата си карта на мейли, месинджъри и пр. Това е информация, която нито търговецът, нито вашата банка е редно да изискват.
Знаем ли за какво се използват данните ни?
Покупката онлайн е свързана с нашето съгласие да предоставим на търговеца лични данни и чувствителна информация. В условията за ползване на сайта, както и в политиката за защита на личните данни и за ползването на бисквитки трябва да се съдържа подробна информация за това къде и как се съхраняват те и за какво могат бъдат използвани. Както споменахме, няма ли сайтът такива правила, нещо не е както трябва.
В процеса на пазаруване, дори и от непознати сайтове, често сме спокойни, че поръчваме с наложен платеж. Т.е. не въвеждаме банкови данни и имаме възможност да прегледаме доставката, преди да я приемем и платим. Но комуникацията с потенциално опасен сайт може да не приключва тук. Предоставяйки наши лични данни като имейл и телефон на недобросъвестни търговци, тези наши данни могат да бъдат обект на интерес за други онлайн измами с информация. Като фишинг атаки с имейл или смс съобщение, което ни кара да отворим файл или проследим даден линк. Или с фалшиви мейли, които ни провокират да споделяме банкова и друга чувствителна информация под заплахата за спешност. Винаги проверявайте източника на даденото съобщение, преди да отворите или дадете каквато и да било информация.
И на финала: Не забравяйте, че при онлайн покупка имате срок от 14 дни за връщане. Повече информация за защитата на потребителите при онлайн пазаруване ще откриете в материала ни тук.