Продължете към съдържанието
Начало » Децата и парите. Какви уроци да въведем в различните възрасти?

Децата и парите. Какви уроци да въведем в различните възрасти?

Защо е важно да говорим за пари и лични финанси с децата си, какви уроци и подходи да използваме според възрастта. Публикувано в URBN.

Темата за парите и личните финанси ни съпътстват ежедневно, без дори да го осъзнаваме. Волно или не, децата ни получават своите финансови уроци от нас, защото учат на първо място наблюдавайки ни. Нашето поведение, навици, решения.

Ето как можем да използваме рутинните ангажименти на семейството като забавни и интересни финансови уроци. Представените идеи са далеч неизчерпателни, но могат да послужат за основа, върху която да поставим темата за парите и личните финанси на фокус в семейството. Възрастовите диапазони също са доста условни и зависят от модела и традициите в семейството, темперамента и интересите на детето.

3-6 години

В тази възраст децата разбират значението на парите като средство за разплащане. Посещават магазина заедно с нас, знаят, че продуктите се купуват с пари. Наясно са, че родителите им работят, за да изкарват пари, макар по-малките да не осъзнават напълно какво означава това.

Това е възрастта, в която можем да поставим основите на добрите финансови навици и да подготвим детето за предстоящото му самостоятелно боравене със свой бюджет.

  • Подарете на детето касичка. Обяснявайте концепцията на спестяването и как малки суми, събирани регулярно, постепенно водят до натрупване. Касичката и навикът на спестяването учи също на търпение, целеполагане, дисциплина. За касичката и как да я превърнем в урок по поставяне на първите финансови цели може да прочетете подробно тук.
  • Помогнете на детето да отработва контрола върху желанията си. Това е възрастта, в която е добре да обясняваме и упражняваме разликата между нужди и желания, необходимостта от избор и приоритети. Отложеното задоволяване на желания е концепция, която учи на планиране, самоконтрол, ограничаване на импулсивното пазаруване в по-късна възраст.
  • Опознавайте парите като разплащателно средство. В тази възраст децата могат да научат историята на парите, защо са създадени и как си служим с тях, защо в различните държави боравят с различни пари, как изглеждат те и какви отличителни елементи ги характеризират. Може да насърчавате интереса към опознаването на физическите пари и боравенето с тях, като включите разнообразни игри, свързани с творчество, наблюдение или пресмятане.
  • Използвайте ежедневното боравене с пари за дискусия. Посещенията в магазина, в банката или до банкомата, плащането на битовите сметки ни съпътстват непрекъснато. Това са моменти, които не бива да пропускаме, за да обясним на детето какво и защо правим. Как така банкоматът ни дава пари, защо ни дават касова бележка при покупка, какво означава да си платиш тока.
  • Играйте на магазин. Освен че развива въображението в ролева игра, магазинът у дома може да бъде използван като основа на разговорите за разходите на семейството, за начина на взимане на решения, за цената и стойността. „Зареждайки“ своя магазин може да обсъдите кой и как определя цените на продуктите, защо едни неща са по-скъпи от други, какво значи промоция и намаление. Може сами да изработите парите за своя магазин, а в предучилищна възраст да направите играта съвсем реалистична с пресмятане на сумата на покупките и рестото.

7-10 години

Най-често стартът на училище е и възрастта, в която се въвежда управлението на личен бюджет под формата на джобни пари. Ако до момента детето е разполагало със свои средства по-скоро инцидентно и нерегулярно, сега е моментът да въведете правила и ритъм и да използвате джобните като отправна точка за редица финансови уроци, свързани със семейния бюджет и неговото разпределение.

  • Въведете джобните. Определете ясни правила, регулярност, размер. В началото може да започнете с джобни пари на дневна база, после на седмична и постепенно да увеличавате интервалите, но винаги с ясна и предвидима за детето периодичност. Целта е то да придобие навика да планира напред, да разпределя своите разходи и да приоритизира. Размерът на джобните зависи от възрастта и нуждите на детето в дневния му режим, като е добре да определяте размер малко над основните разходи – тази допълнителна сума лесно би могла да бъде профукана, но при ясни цели и приоритети може да бъде заделяна от детето към спестяванията му.
  • Пазарувайте заедно. Включете детето в управлението на семейния бюджет през ежедневните разходи. В тази възраст детето е още малко да обхване пълната картинка, но може да опознае много аспекти на бюджетирането през основните потребителски навици в домакинството. Планирайте заедно пазаруването и продължавайте да обсъждате разликата между нужди и желания и какви проявления намира това в разпределението на разходите на семейството. Покажете как взимате решения в магазина, какви преценки правите, сравнявайте цените. Разглеждайте заедно основни платежни документи, с които семейството борави – касови бележки, комунални сметки, гаранционни карти и фактури при покупка на техника и пр.
  • Поставяйте финансови цели. Помогнете на детето да постави първите си финансови цели и да начертае план за постигането им. Въведете принципите на управлението на личния бюджет, най-вече по линията разходи и спестявания. Обяснете на детето вие самите как и за какво спестявате.
  • Дарявайте. Включвайте се заедно с детето в благотворителни каузи и доброволчески инициативи. Доброволческият труд и дарителските инициативи дават на детето друга перспектива за стойността на парите. Избирайте каузи, които са близки до вас и вълнуват детето и заедно следете и се информирайте относно позитивните промени, за които помощта ви е допринесла.
житейски уроци

11-14 години

В тази възраст децата могат да бъдат насърчавани в това не само да управляват умно парите си, но и да изкарват собствени пари, които да им дадат още по-силна представа за стойността и за усилията да постигаш целите си.

  • Подкрепяйте първите предприемачески инициативи. Насърчавайте детето да търси алтернативни възможности за доход извън джобните и подаръците. Било то чрез почасови ангажименти през уикенда и ваканциите, предприемачески инициативи, с продажба на ръчно изработени изделия или „разчистване“ на стари и ненужни вещи.
  • Въведете електронните пари и детска банкова карта. Виртуалното управление на личния бюджет изисква нови умения в разпределянето и следенето на разходите. След като детето е усвоило разпределението на джобните физически, идва ред да се научи на самоконтрол и планиране във виртуална среда.
  • Обяснявайте разликата между инвестиция и разход, между активи и пасиви. В тази възраст може да подготвите средата, давайки на детето представа за активите и инвестициите, които семейството притежава – било то физически или финансови. Защо едни неща са ценни в дългосрочен план, а други губят стойността си още с покупката. Защо е важно да трупаме повече активи, кои активи са източник на допълнителен доход за семейството и как.
  • Насърчавайте доброволческата работа в полза на общността. Наред с дарителството, доброволческият труд развива емпатия, социална отговорност, толерантност. Учи на отговорност към общността и на това, че не за всичко трябва непременно да търсим материална отплата.

15+

На вододела между детството и зрелостта детето изпитва граници, поставя под съмнение концепции, но е и все по-любопитно за света на възрастните.

  • Инвестирайте заедно. Независимо дали имате портфолио от финансови инструменти, инвестиция в недвижима собственост или колекция с нумизматична стойност, може да включвате вашия тийнейджър в процеса на взимане на инвестиционни решения и в следенето и управлението на активите. Много семейства изолират децата си от обсъждането на семейните финанси – да, има теми, които не е препоръчително да коментираме с тях, но в същото време цялостното откъсване от процесите в семейството не е в добра услуга за изграждането на финансова зрялост у подрастващия.
  • Насърчавайте го да работи. Каква работа е подходяща за тийнейджър и какви умения и знания дава работата в ранна възраст може да прочетете тук.
  • Оставете го да греши. Сега е моментът за финансови грешки, защото техните последствия не биха били фатални. Тийнейджърите често са импулсивни, консуматорски настроени, неразумни в желанията си, непостоянни в плановете си. Не се отказвайте от основните принципи, които сте установили при джобните и изобщо при предоставянето на пари на своето дете, но не се опитвайте да го предпазите от всяка грешка в тяхното управление. Ако дълго време детето ви е събирало пари за мечтано пътуване или курс и сте били горди с неговата упоритост, но в един момент реши да изхарчи всичко за скъпа и непотребна според вас вещ, не бързайте да се намесвате и заклеймявате – решението и последиците от него могат да се окажат ценен личен урок за бъдещето. Не пропускайте обаче да обсъждате и правилните, и неразумните решения.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.