Предизвикателството No Spend Day
Ден или уикенд, в който не харчим нито лев. Възможно ли е?
No Spend Day Challenge е предизвикателство, което идва като отговор на свръхконсумацията в днешното общество. Тази инициатива поставя на фокус бюджета и ни сигнализира да обърнем внимание на консуматорските си практики и поведение. Означава буквално да не извадим нито лев. Под никаква форма – било то кеш или безкасово плащане, онлайн поръчка или пазаруване с отложено плащане. Нищо, с което поемаме нови задължения към бюджета си.
Прехвърлете през съзнанието си предходните няколко уикенда. Помислете какви суми изхарчихте и за какво. И най-скучният и неорганизиран уикенд вероятно включва хапване навън или поръчка на храна у дома, пазаруване за дома, небрежна разходка в мола, която никога не минава без торба с покупки…
Бихте ли се осмелили следващия уикенд да заключите у дома портфейла и банковите си карти? Уикендът без харчене може да ни помогне да рестартираме разходите и да ни върне на трасето към постигане на семейните финансови цели. И това далеч не означава да се отказваме от удоволствия и забавления в почивните дни.
На пръв поглед това звучи като забавно предизвикателство, вид игра за находчивост, в която може да включим цялото семейство или приятелите си. No Spend Challenge обаче има и друго, по-дълбоко послание, насочено към по-устойчивото и разумно разходване на ресурсите. Дните без харчене ни правят по-организирани и комбинативни в решенията си – започвайки от това какво меню ще измислим с наличните продукти до въпроса как ще прекараме свободното си време. Поставя темата за импулсивните покупки и разграничаването на нужди и желания в ежедневието на семейството.
Какво можем да правим без пари?
Уикенд без разходи звучи малко обезкуражително. За почивните дни обикновено планираме най-интересните и забавни семейни активности – немалка част от които изискват бюджет. Но, в крайна сметка, добрите спомени са не от похарченото, а от прекараното качествено време заедно със семейството или приятелите. Може да посветим свободното време на разходка сред природата, четене, домашно кино, бордови игри, кулинарни предизвикателства… Липсата на бюджет може да ни провокира да потърсим повече информация за организираните от местните общности събития и инициативи – спортни и културни прояви, които се предлагат безплатно.
No Spend Challenge за месец?
Много хора по света се впускат в това предизвикателство, провокирани от желанието да сложат финансите си в ред или за да се научат на по-здравословни финансови навици. Месец без харчене вече е насочено не към ограничаване на абсолютно всички разходи, а орязване на всичко излишно и неналожително от бюджета. С други думи – придържаме се към нуждите и забравяме за желанията за месец. Нещо като консуматорски детокс. Диета без бързи въглехидрати – обичаме ги, но можем без тях.
No Spend предизвикателството на първо място ни подтиква да обърнем внимание на темата за разграничаване на нужди и желания, наложителни и незадължителни разходи и покупки. Това е тема, за която често пиша по отношение на финансовата грамотност на децата, но разграничаването на поведението ни спрямо нужди и желания понякога се оказва трудно и за възрастните.
No Spend ограничението може да бъде насочено и само към определени категории продукти, в които считаме, че се проваляме в разпределението на бюджета – най-често това са харчовете за дрехи и аксесоари, козметика и красота, декорации и обзавеждане на дома, забавления и хранене навън, джаджи и електроника.
С какво ни помага това?
Впускането в предизвикателство като това помага в дългосрочен план за по-ясен фокус върху важните за бюджета теми и ни прави по-внимателни към ежедневните потребителски навици. Помага по-лесно да идентифицираме лошите черти на собственото ни консуматорско поведение и да сме по-взискателни към тях. Също така обира поривите за импулсивни и необмислени покупки.
Предизвикателството може да ни помогне и по-бързо да достигнем до дадена финансова цел, орязвайки за определен период от време доста излишни или „екстра“ разходи в сферата на желанията. А липсата на бюджет за инстантни удоволствия дава поле на въображението ни да провокираме себе си с нови преживявания или да търсим друга форма на отдушник, различна от „шопинг терапията“.
Публикувано в URBN.
Вижте още: Правилото 50-30-20 в разпределянето на семейния бюджет