Продължете към съдържанието
Начало » Защита на потребителите: Кога можем да върнем или заменим закупен продукт?

Защита на потребителите: Кога можем да върнем или заменим закупен продукт?

Изготвено за URBN.

Навлизаме в разгара на сезона на покупките. Черен петък, коледни намаления, пазаруване за празниците и за подаръци. Последните месеци от годината са свързани с бум на пазаруването, но и на покупките на ненужни вещи.

Оказва се, че улисани в празнично пазаруване и ниски цени, в последните месеци на годината купуваме и получаваме много неща, за които после размисляме и ни се иска да върнем.

Какви са правата ни на потребители в такава ситуация и при какви условия можем да върнем или заменим закупена стока?

Говорейки за тези възможности, ще е необходимо да разграничим покупката във физически магазин от онлайн пазаруването, защото и правата ни в тези два случая се различават съгласно закона.

ФИЗИЧЕСКА ПОКУПКА

Според българското законодателство и разпоредбите на Закона за защита на потребителите, когато става въпрос за стоки, закупени на място от физически магазин, връщане или замяна са възможни, само ако се установи дефект. Дефектът може да е явен – например по външния вид или веднага в процеса на употреба на продукти. Или скрит – който се идентифицира след определен период от време.

В случай на предявена рекламация за дефект, търговецът е длъжен да предложи поправка на стоката за своя сметка или замяна с нова, ако поправянето е невъзможно. Едва когато първите две опции не са приложими, може да се иска връщане на платената цена.

Все пак, има доста изключения и много магазини за дрехи, техника и др. заради натиска на конкуренцията и добрата търговска практика предлагат възможността за връщане без причина до 14 или 30 дни от датата на покупката – стига продуктът да бъде върнат неупотребяван, с ненарушена опаковка или етикети, в търговския вид, в който е закупен. Тъй като това не е задължение на търговеца по закон, а въпрос на негова добра воля, когато купувате продукти от физически магазин и допускате, че е възможно да се наложи замяна или връщане, предварително се информирайте за практиката на съответния търговец и неговите условия. Тя също така може да е различна за различните категории стоки в зависимост от техните характеристики и начин на употреба.

ПРИ ОНЛАЙН ПОКУПКА

Когато пазаруваме от виртуален магазин в интернет, законът ни дава повече „защити“. Причината е, че за разлика от физическата покупка, когато можем на място да се уверим в характеристиките и качествата на продукта, да го изпробваме и пр., при онлайн търговията това не е така.

Ето защо в такива ситуации законът ни дава 14-дневен срок за право на отказ от договора от разстояние. До 14 дни от получаване на стоката можем да я върнем или заменим, без необходимост от обяснение и независимо от причината.

Тук е важно да очертаем два различни казуса, при които задълженията на търговеца се различават.

Ако желаем да се възползваме от правото си на разваляне на договора, търговецът е длъжен да възстанови платените суми и не може да откаже това под предтекст за замяна, предоставяне на ваучер или друго. Но ако правим рекламация заради дефект и несъответствие с описаните характеристики, търговецът е задължен да ремонтира продукта или да го замени и едва в случай че не може да изпълни някое от тези неща, идва неговото задължение за възстановяване на пари. Ето защо когато решаваме да връщаме стока, закупена онлайн, трябва внимателно да преценим коя от опциите ще използваме – право на отказ или рекламация.

Когато се връща стока заради дефект, разходите по изпращането й обратно към търговеца трябва да са за сметка на самия търговец. Но когато причината е друга – не ни харесва, не ни става, променили сме решението си и пр. – транспортните разходи са за сметка на клиента, освен ако съответният търговец не е въвел различна практика.

И тук, както при физическото пазаруване, също е необходимо да пазим касовия бон от покупката. Ако плащането е извършено по банков път, съответно да съхраняваме информацията за банковата трансакция.

Важно е да отбележим и някои изключения, при които правото на отказ от договора при дистанционна покупка не важи. Сред тях са:

  • Стоки, изработени по поръчка съобразно индивидуалните изисквания на клиента (например, мебели по размери и дизайн на клиента)
  • Нетрайни стоки с кратък срок на годност, чието качество поради естеството им бързо може да се влоши (например, хранителни стоки)
  • Стоки, които не могат да бъдат върнати, след като са разпечатани от съображения за хигиената и здравето на потребителите (например, бельо)
  • Билети за концерти и други културни събития, билети за транспорт (самолет, влак), за кетъринг услуги за определени дати и др.
  • При покупка на цифрово съдържание (например, онлайн сваляне на музика или видео), ако сме започнали процеса на сваляне или вече сме свалили файловете, не можем да се откажем от покупката.

Разбира се, при такива стоки остава правото на рекламация в случай на дефекти и повреди.

РЕКЛАМАЦИЯ И ГАРАНЦИИ

При идентифициране на скрити дефекти в стоки и услуги, които се проявяват по-късно в процеса на употреба, може да бъде предявена рекламация. За стоки, продавани от търговци от ЕС, законовата гаранция е 2 години. Предявяването на рекламация става пред търговеца, като КЗП обръща внимание, че е важно клиентът да изиска тя да бъде вписана в регистъра за рекламации с датата на претенцията.

Необходимо е да правим разлика между законова и търговска гаранция. Например, при покупка на обувки, търговците стандартно предоставят гаранция от 1 месец в случай на поява на дефекти като разлепване и други. При електроника и битова техника търговската гаранция е със срок 1 или 2 години, понякога се предлага и удължена гаранция срещу допълнително заплащане. Наличието на допълнителна търговска гаранция не обезсилва и не променя срока на установената от закона и европейските директиви законова гаранция.

Според разпоредбите на ЕС, за всички стоки и услуги, закупени от търговци в Съюза, потребителят може да предяви рекламация в срок до 2 години. Изключение правят стоките втора употреба, продавани от професионални търговци (юридически лица) – като при тях законовата гаранция може да бъде и по-малка, до 1 година.

Какво на практика означава 2 години гаранция? Можем ли да върнем скъсаните си обувки след 1 година носене? Едва ли, тъй като ще е необходимо да докажем, че проблемът е съществувал още при покупката на продукта или се дължи на лошо качество на използваните материали и технология. Нормалното износване от употреба или повредата от неправилна употреба не попадат в обхвата на защита – трудно бихме доказали като фабричен дефект изтъркването на подметките и ожулената от носене кожа, например. Но този тип законова защита често е от полза при закупуване на мебели и техника.

Важно е да отбележим, че трябва да пазим касовия бон от покупката, наред с останалата документация на продукта.

КОГАТО КУПУВАМЕ СТОКИ ОТ ФИЗИЧЕСКИ ЛИЦА

Покупката на стоки от продавачи физически лица не попада в обхвата на защитата на потребителите. Т.е. при такава сделка, дори и от разстояние, нямаме право на отказ от договора в срок от 14 дни, както е при онлайн покупка от търговско дружество. В този случай трябва да си договорим с насрещната страна възможността за преглед и тест на продуктите на място при доставка и съответно връщането при несъответствие.

КОГАТО ИМА НАРУШЕНИЕ

Комисията за защита на потребителите е органът, към който може да се обръщаме, когато смятаме, че правата ни са нарушени. Жалби към комисията могат да се подават както писмено по пощата, така и онлайн по имейл.

@thelittlechief
  • Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
  • Държавата увеличи данъчните облекчения за деца и деца с увреждания. С изменение на Закона за държавния бюджет за 2022 г. можем да изискаме възстановяване на данъци в размер до 600 лв. при едно непълнолетно дете, до 1200 лв. при две, до 1800 лв. при три и повече деца, както и до 1200 лв. за всяко дете с увреждане.

В новия материал за @urbn.bg описвам как можем да заявим ползването на това облекчение през работодателя или с годишната данъчна декларация.

Линк към публикацията ще откриете в стори.

#ФинансоваГрамотност #ЛичниФинанси #familyfinance #thelittlechief #financialliteracy #семейнифинанси #данъци
  • Мити: “Тези енциклопедии са ми вече бебешки, снимай ги да ги продадем. С парите ще си избера нови.”

Той е почти на 4, но вече разбира 😃
Периодично с децата прочистваме дрехи и играчки. Една част изхвърляме, защото са износени или счупени. Други подаряваме на приятели или даряваме за социални каузи. Трети отделяме за продажба, а получените средства отиват в техните касички.

Какво общо има това с финансовата грамотност?

На първо място, децата се учат за стойността на нещата. От какво имаме нужда, защо е важно да не се затрупваме с вещи. Кое колко струва, какво ни отнема и какво ни дава да го притежаваме.

Учат се да споделят и да се разделят с вещите си. Да подариш играчката си, пък макар и такава, която вече не ползваш, не е интуитивно за децата. Разбират как едно и също нещо може да е безполезно за едни, а безценно за други.

Ориентират се в смисъла на кръговата икономика и откриват алтернативите на простата консумация - със споделеното използване, ползването назаем, second hand пазаруването. Продавайки, намират нови източници на средства за своите лични финансови цели. 

А тези енциклопедии с капачета на Фют ще отидат в сайта на @malkisakrovishta.bg, за да намерят своя нов притежател. През последната година активно използваме платформата, за да дадем втори живот на “омалелите” играчки, книжки и дрешки. Всеки път, щом получа известие за поръчка, се радвам като дете, защото знам, че някой някъде ще продължи да се грижи за тях и да ги ползва с усмивка.

#thelittlechief #financialliteracy #familyfinance #secondhand #личнифинанси #финансоваграмотност #детскикнижки #втораръка
  • Наскоро прочетох история за това как орлите учат малките си да летят и ловуват. Родителите осигуряват на своето потомство топло гнездо, закрила, храна и се грижат за тях, докато пиленцата не укрепнат достатъчно. В един момент майката и бащата виждат, че е време. Изтръскват мекия пух от гнездото, за да го направят не толкова уютно и удобно. Спират да носят храна на малките си, за да ги нахъсат с глада. Това провокира орлетата да търсят решение, да се движат, да мислят за алтернатива на родителската грижа. Едно от тях пада от гнездото и полита надолу, защото още няма умения да лети. Бащата се стрелва и го спасява. Но отново не му предоставя старите удобства и храна. Ситуацията се повтаря отново и отново. Докато птичето не успее да усвои новото важно умение за живота му занапред – да лети, а оттам насетне и да осигурява самó храната и защитата си.

Всеки би видял различни уроци в тази история. От перспективата на темата за възпитанието и за финансовата грамотност това е вечното родителско лутане къде е границата. 
Да учиш как, а не да казваш какво.
Да помагаш, без това да отнема от хъса за личен успех.
Да даваш, без да притъпяваш сетивата за „глад“.

Снимка: National Geographic
  • Това е 16-годишната Кина Гърбова от Сухиндол. Тя е едно от трите момичета, избрани от фотографа Любомир Чаръкчиев за снимки по време на гроздобер. С тях той се представя на фотоизложба в ГДР и печели първа награда именно с фотоса на Кина. А Българската народна банка решава да използва изображението за новите двулевки, които влизат в печат.

Това е банкнотата, задържала се най-дълго в обращение - 34 години.

Не знам дали е достоверна история, но се разказва, че когато банкнотата влязла в оборот, свекърът на Кина се прибрал вкъщи с двулевки, снаха му тъкмо била родила, и сложил в кошчето на бебето банкнота с думите: “На, да имаш майка си за спомен”.

#знаетеличе #българскилев #финансоваграмотност #thelittlechief #financialliteracy
  • В ерата на консумацията и инстантното удоволствие все по-често говорим за умното пазаруване и потребителско поведение. Ето някои съвети как да подходим разумно към пазаруването в сезона на намаленията:

1. Направете предварителен списък с нещата, които наистина са необходими на семейството и си струва да бъдат закупени на намаление. Той ще ви помага да се фокусирате върху приоритетните покупки и ще обуздава необмислените действия. Отсега помислете и за празниците, отново с точен списък на подаръци. 

2. Фиксирайте бюджет. За да не се окажете с пробити финанси в средата на месеца заради поредното изгодно предложение, определете таван на разходите. Той може да е разпределен и по пера - за дрехи, за техника, за книги и пр.

3. Не бъркайте в спестяванията и аварийния фонд. Не се изкушавайте да взимате ресурс от заделените за спешни нужди средства на семейството.

4. Внимавайте с пазаруването на кредит. Често се изкушаваме в периода на големите намаления да използваме кредитна карта, овърдрафт, че дори и потребителски кредит – за да не изпуснем промоцията. Трябва добре да си направите сметката за цената на тези кредитни продукти, за да не се окаже, че сте спестили от покупката, за да дадете същото за лихви и такси. 

5. Сравнявайте офертите. Щом видим червен етикет и процент отстъпка, подсъзнателно сме по-склонни да приемем безкритично офертата. Но е добре да си напишете домашното, като предварително селектирате и следите стоките, от които се интересувате. Често едни и същи продукти можем да открием в различни онлайн магазини. 

6. Дайте си 24 часа за обмисляне. Добро правило, което се бори с необмслените покупки, е да „преспим“ решението си. При намаленията за черен петък често се чувстваме притиснати от ограниченото време и количества на интересните оферти, но има начин да продължите да ползвате това правило, запознавайки се с условията за връщане. Не махайте етикетите поне до следващия ден, в случай че размислите. 

7. Внимавайте за пазарни техники като шринкфлация и скимпфлация. 

Пълния текст вижте в линка в стори и в био.

#thelittlechief #blackfriday #financialliteracy #familyfinance #черенпетък #семейнифинанси #финансоваграмотност
  • Знаете ли, че…

Черният петък, денят на големите търговски намаления, обикновено е последният петък от ноември. Тенденцията идва от САЩ и всъщност това е и петъкът след Деня на благодарността.

Постепенно в желанието за постигане на по-голям оборот търговците разтягат черния петък до уикенд и седмица на големи намаления, като у нас голяма част от компаниите, особено онлайн търговците, предлагат промоции още от средата, та до края на ноември.

Днес Black Friday се свързва именно с отстъпките, промоциите и специалните оферти, които производители и търговци се надпреварват да предлагат. А потребителите очакват с нетърпение с оглед на предстоящите коледно-новогодишни празници.

Но произходът на термина „черен петък“ идва от не толкова положителни преживявания. През 1869 г. като черен бил определен петъкът на 24 септември, в който цената на златото на американската борса пада с 30% за броени часове и това води до огромен срив на американските пазари и доста дълбока криза за икономиката в САЩ.
През 1950 г. пък полицията във Филаделфия, САЩ, използва този термин, за да опише хаоса, който настъпвал след Деня на благодарността, когато орди от предградията се втурвали към града, за да изкарат свободния уикенд като туристи или пазарувайки да празниците и за да посетят годишния футболен мач межу армията и флота. В този ден на полицаите се налагало да работят допълнително, за да осигурят реда и за тях определо този ден изглеждал „черен“.

Далеч по-късно терминът е използван с позитивен смисъл като обозначение на специалния период на големи търговски отстъпки. Всъщност Black Friday вече е само началото на намаленията, които обикновено продължават до Коледа и обуславят периода на най-големите потребителски харчове за годината в развитите икономики. 

#blackfriday #черенпетък
  • Знаете ли, че…

Ранните римляни използвали сол като средство за разплащане.

Солта била ценна, тъй като по онова време нямало охлаждащи системи и тя се използвала за консервиране и съхранение на месо.

Неслучайно английската дума за заплата - salary - произхожда от латинското ‘sal’, което означава сол.

#thelittlechief #знаетеличе #moneylessons #financialliteracy #финансоваграмотност #moneyfacts
  • Вярвам, че това послание няма нужда от коментар.

Но всички имаме нужда да се подсещаме от време на време. Мили родители, не купувайте усмивки, отглеждайте ги ❤

#thelittlechief #financialliteracy #playandlearn #финансоваграмотност
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история.
Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти.

Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците.

Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици.

Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото :) Май ще ми хареса да гостувам на училището :)

#thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
Днес имах удоволствието да гостувам на четвъртокласници от 145 ОУ. Говорихме си за произхода на парите, как са се появили и как са се променяли през годините. Говорихме за българския лев и неговата история. Най-впечатлени децата бяха от възможността заедно да изследваме скритите защитни елементи върху българските банкноти. Финансовата грамотност била скучна и сложна тема? Не, днес не видях това. Видях любопитни очи, вдигнати ръце, много въпроси, но и много отговори и знания от страна на учениците. Тази среща се случи по покана на един баща от класа и с инициативността на страхотната класна Русалка Илиевска, която си личи колко се старае да обогати знанията за света на своите ученици. Два часа след открития урок получих покана от съседния клас да направим същото 🙂 Май ще ми хареса да гостувам на училището 🙂 #thelittlechief #financialliteracy #финансоваграмотност #българскилев
преди 7 часа
View on Instagram |
1/9
Държавата увеличи данъчните облекчения за деца и деца с увреждания. С изменение на Закона за държавния бюджет за 2022 г. можем да изискаме възстановяване на данъци в размер до 600 лв. при едно непълнолетно дете, до 1200 лв. при две, до 1800 лв. при три и повече деца, както и до 1200 лв. за всяко дете с увреждане.

В новия материал за @urbn.bg описвам как можем да заявим ползването на това облекчение през работодателя или с годишната данъчна декларация.

Линк към публикацията ще откриете в стори.

#ФинансоваГрамотност #ЛичниФинанси #familyfinance #thelittlechief #financialliteracy #семейнифинанси #данъци
Държавата увеличи данъчните облекчения за деца и деца с увреждания. С изменение на Закона за държавния бюджет за 2022 г. можем да изискаме възстановяване на данъци в размер до 600 лв. при едно непълнолетно дете, до 1200 лв. при две, до 1800 лв. при три и повече деца, както и до 1200 лв. за всяко дете с увреждане. В новия материал за @urbn.bg описвам как можем да заявим ползването на това облекчение през работодателя или с годишната данъчна декларация. Линк към публикацията ще откриете в стори. #ФинансоваГрамотност #ЛичниФинанси #familyfinance #thelittlechief #financialliteracy #семейнифинанси #данъци
преди 2 дни
View on Instagram |
2/9
Мити: “Тези енциклопедии са ми вече бебешки, снимай ги да ги продадем. С парите ще си избера нови.”

Той е почти на 4, но вече разбира 😃
Периодично с децата прочистваме дрехи и играчки. Една част изхвърляме, защото са износени или счупени. Други подаряваме на приятели или даряваме за социални каузи. Трети отделяме за продажба, а получените средства отиват в техните касички.

Какво общо има това с финансовата грамотност?

На първо място, децата се учат за стойността на нещата. От какво имаме нужда, защо е важно да не се затрупваме с вещи. Кое колко струва, какво ни отнема и какво ни дава да го притежаваме.

Учат се да споделят и да се разделят с вещите си. Да подариш играчката си, пък макар и такава, която вече не ползваш, не е интуитивно за децата. Разбират как едно и също нещо може да е безполезно за едни, а безценно за други.

Ориентират се в смисъла на кръговата икономика и откриват алтернативите на простата консумация - със споделеното използване, ползването назаем, second hand пазаруването. Продавайки, намират нови източници на средства за своите лични финансови цели. 

А тези енциклопедии с капачета на Фют ще отидат в сайта на @malkisakrovishta.bg, за да намерят своя нов притежател. През последната година активно използваме платформата, за да дадем втори живот на “омалелите” играчки, книжки и дрешки. Всеки път, щом получа известие за поръчка, се радвам като дете, защото знам, че някой някъде ще продължи да се грижи за тях и да ги ползва с усмивка.

#thelittlechief #financialliteracy #familyfinance #secondhand #личнифинанси #финансоваграмотност #детскикнижки #втораръка
Мити: “Тези енциклопедии са ми вече бебешки, снимай ги да ги продадем. С парите ще си избера нови.” Той е почти на 4, но вече разбира 😃 Периодично с децата прочистваме дрехи и играчки. Една част изхвърляме, защото са износени или счупени. Други подаряваме на приятели или даряваме за социални каузи. Трети отделяме за продажба, а получените средства отиват в техните касички. Какво общо има това с финансовата грамотност? На първо място, децата се учат за стойността на нещата. От какво имаме нужда, защо е важно да не се затрупваме с вещи. Кое колко струва, какво ни отнема и какво ни дава да го притежаваме. Учат се да споделят и да се разделят с вещите си. Да подариш играчката си, пък макар и такава, която вече не ползваш, не е интуитивно за децата. Разбират как едно и също нещо може да е безполезно за едни, а безценно за други. Ориентират се в смисъла на кръговата икономика и откриват алтернативите на простата консумация – със споделеното използване, ползването назаем, second hand пазаруването. Продавайки, намират нови източници на средства за своите лични финансови цели. А тези енциклопедии с капачета на Фют ще отидат в сайта на @malkisakrovishta.bg, за да намерят своя нов притежател. През последната година активно използваме платформата, за да дадем втори живот на “омалелите” играчки, книжки и дрешки. Всеки път, щом получа известие за поръчка, се радвам като дете, защото знам, че някой някъде ще продължи да се грижи за тях и да ги ползва с усмивка. #thelittlechief #financialliteracy #familyfinance #secondhand #личнифинанси #финансоваграмотност #детскикнижки #втораръка
преди 5 дни
View on Instagram |
3/9
Наскоро прочетох история за това как орлите учат малките си да летят и ловуват. Родителите осигуряват на своето потомство топло гнездо, закрила, храна и се грижат за тях, докато пиленцата не укрепнат достатъчно. В един момент майката и бащата виждат, че е време. Изтръскват мекия пух от гнездото, за да го направят не толкова уютно и удобно. Спират да носят храна на малките си, за да ги нахъсат с глада. Това провокира орлетата да търсят решение, да се движат, да мислят за алтернатива на родителската грижа. Едно от тях пада от гнездото и полита надолу, защото още няма умения да лети. Бащата се стрелва и го спасява. Но отново не му предоставя старите удобства и храна. Ситуацията се повтаря отново и отново. Докато птичето не успее да усвои новото важно умение за живота му занапред – да лети, а оттам насетне и да осигурява самó храната и защитата си.

Всеки би видял различни уроци в тази история. От перспективата на темата за възпитанието и за финансовата грамотност това е вечното родителско лутане къде е границата. 
Да учиш как, а не да казваш какво.
Да помагаш, без това да отнема от хъса за личен успех.
Да даваш, без да притъпяваш сетивата за „глад“.

Снимка: National Geographic
Наскоро прочетох история за това как орлите учат малките си да летят и ловуват. Родителите осигуряват на своето потомство топло гнездо, закрила, храна и се грижат за тях, докато пиленцата не укрепнат достатъчно. В един момент майката и бащата виждат, че е време. Изтръскват мекия пух от гнездото, за да го направят не толкова уютно и удобно. Спират да носят храна на малките си, за да ги нахъсат с глада. Това провокира орлетата да търсят решение, да се движат, да мислят за алтернатива на родителската грижа. Едно от тях пада от гнездото и полита надолу, защото още няма умения да лети. Бащата се стрелва и го спасява. Но отново не му предоставя старите удобства и храна. Ситуацията се повтаря отново и отново. Докато птичето не успее да усвои новото важно умение за живота му занапред – да лети, а оттам насетне и да осигурява самó храната и защитата си. Всеки би видял различни уроци в тази история. От перспективата на темата за възпитанието и за финансовата грамотност това е вечното родителско лутане къде е границата. Да учиш как, а не да казваш какво. Да помагаш, без това да отнема от хъса за личен успех. Да даваш, без да притъпяваш сетивата за „глад“. Снимка: National Geographic
преди 1 седмица
View on Instagram |
4/9
Това е 16-годишната Кина Гърбова от Сухиндол. Тя е едно от трите момичета, избрани от фотографа Любомир Чаръкчиев за снимки по време на гроздобер. С тях той се представя на фотоизложба в ГДР и печели първа награда именно с фотоса на Кина. А Българската народна банка решава да използва изображението за новите двулевки, които влизат в печат.

Това е банкнотата, задържала се най-дълго в обращение - 34 години.

Не знам дали е достоверна история, но се разказва, че когато банкнотата влязла в оборот, свекърът на Кина се прибрал вкъщи с двулевки, снаха му тъкмо била родила, и сложил в кошчето на бебето банкнота с думите: “На, да имаш майка си за спомен”.

#знаетеличе #българскилев #финансоваграмотност #thelittlechief #financialliteracy
Това е 16-годишната Кина Гърбова от Сухиндол. Тя е едно от трите момичета, избрани от фотографа Любомир Чаръкчиев за снимки по време на гроздобер. С тях той се представя на фотоизложба в ГДР и печели първа награда именно с фотоса на Кина. А Българската народна банка решава да използва изображението за новите двулевки, които влизат в печат. Това е банкнотата, задържала се най-дълго в обращение – 34 години. Не знам дали е достоверна история, но се разказва, че когато банкнотата влязла в оборот, свекърът на Кина се прибрал вкъщи с двулевки, снаха му тъкмо била родила, и сложил в кошчето на бебето банкнота с думите: “На, да имаш майка си за спомен”. #знаетеличе #българскилев #финансоваграмотност #thelittlechief #financialliteracy
преди 2 седмици
View on Instagram |
5/9
В ерата на консумацията и инстантното удоволствие все по-често говорим за умното пазаруване и потребителско поведение. Ето някои съвети как да подходим разумно към пазаруването в сезона на намаленията:

1. Направете предварителен списък с нещата, които наистина са необходими на семейството и си струва да бъдат закупени на намаление. Той ще ви помага да се фокусирате върху приоритетните покупки и ще обуздава необмислените действия. Отсега помислете и за празниците, отново с точен списък на подаръци. 

2. Фиксирайте бюджет. За да не се окажете с пробити финанси в средата на месеца заради поредното изгодно предложение, определете таван на разходите. Той може да е разпределен и по пера - за дрехи, за техника, за книги и пр.

3. Не бъркайте в спестяванията и аварийния фонд. Не се изкушавайте да взимате ресурс от заделените за спешни нужди средства на семейството.

4. Внимавайте с пазаруването на кредит. Често се изкушаваме в периода на големите намаления да използваме кредитна карта, овърдрафт, че дори и потребителски кредит – за да не изпуснем промоцията. Трябва добре да си направите сметката за цената на тези кредитни продукти, за да не се окаже, че сте спестили от покупката, за да дадете същото за лихви и такси. 

5. Сравнявайте офертите. Щом видим червен етикет и процент отстъпка, подсъзнателно сме по-склонни да приемем безкритично офертата. Но е добре да си напишете домашното, като предварително селектирате и следите стоките, от които се интересувате. Често едни и същи продукти можем да открием в различни онлайн магазини. 

6. Дайте си 24 часа за обмисляне. Добро правило, което се бори с необмслените покупки, е да „преспим“ решението си. При намаленията за черен петък често се чувстваме притиснати от ограниченото време и количества на интересните оферти, но има начин да продължите да ползвате това правило, запознавайки се с условията за връщане. Не махайте етикетите поне до следващия ден, в случай че размислите. 

7. Внимавайте за пазарни техники като шринкфлация и скимпфлация. 

Пълния текст вижте в линка в стори и в био.

#thelittlechief #blackfriday #financialliteracy #familyfinance #черенпетък #семейнифинанси #финансоваграмотност
В ерата на консумацията и инстантното удоволствие все по-често говорим за умното пазаруване и потребителско поведение. Ето някои съвети как да подходим разумно към пазаруването в сезона на намаленията: 1. Направете предварителен списък с нещата, които наистина са необходими на семейството и си струва да бъдат закупени на намаление. Той ще ви помага да се фокусирате върху приоритетните покупки и ще обуздава необмислените действия. Отсега помислете и за празниците, отново с точен списък на подаръци. 2. Фиксирайте бюджет. За да не се окажете с пробити финанси в средата на месеца заради поредното изгодно предложение, определете таван на разходите. Той може да е разпределен и по пера – за дрехи, за техника, за книги и пр. 3. Не бъркайте в спестяванията и аварийния фонд. Не се изкушавайте да взимате ресурс от заделените за спешни нужди средства на семейството. 4. Внимавайте с пазаруването на кредит. Често се изкушаваме в периода на големите намаления да използваме кредитна карта, овърдрафт, че дори и потребителски кредит – за да не изпуснем промоцията. Трябва добре да си направите сметката за цената на тези кредитни продукти, за да не се окаже, че сте спестили от покупката, за да дадете същото за лихви и такси. 5. Сравнявайте офертите. Щом видим червен етикет и процент отстъпка, подсъзнателно сме по-склонни да приемем безкритично офертата. Но е добре да си напишете домашното, като предварително селектирате и следите стоките, от които се интересувате. Често едни и същи продукти можем да открием в различни онлайн магазини. 6. Дайте си 24 часа за обмисляне. Добро правило, което се бори с необмслените покупки, е да „преспим“ решението си. При намаленията за черен петък често се чувстваме притиснати от ограниченото време и количества на интересните оферти, но има начин да продължите да ползвате това правило, запознавайки се с условията за връщане. Не махайте етикетите поне до следващия ден, в случай че размислите. 7. Внимавайте за пазарни техники като шринкфлация и скимпфлация. Пълния текст вижте в линка в стори и в био. #thelittlechief #blackfriday #financialliteracy #familyfinance #черенпетък #семейнифинанси #финансоваграмотност
преди 2 седмици
View on Instagram |
6/9
Знаете ли, че…

Черният петък, денят на големите търговски намаления, обикновено е последният петък от ноември. Тенденцията идва от САЩ и всъщност това е и петъкът след Деня на благодарността.

Постепенно в желанието за постигане на по-голям оборот търговците разтягат черния петък до уикенд и седмица на големи намаления, като у нас голяма част от компаниите, особено онлайн търговците, предлагат промоции още от средата, та до края на ноември.

Днес Black Friday се свързва именно с отстъпките, промоциите и специалните оферти, които производители и търговци се надпреварват да предлагат. А потребителите очакват с нетърпение с оглед на предстоящите коледно-новогодишни празници.

Но произходът на термина „черен петък“ идва от не толкова положителни преживявания. През 1869 г. като черен бил определен петъкът на 24 септември, в който цената на златото на американската борса пада с 30% за броени часове и това води до огромен срив на американските пазари и доста дълбока криза за икономиката в САЩ.
През 1950 г. пък полицията във Филаделфия, САЩ, използва този термин, за да опише хаоса, който настъпвал след Деня на благодарността, когато орди от предградията се втурвали към града, за да изкарат свободния уикенд като туристи или пазарувайки да празниците и за да посетят годишния футболен мач межу армията и флота. В този ден на полицаите се налагало да работят допълнително, за да осигурят реда и за тях определо този ден изглеждал „черен“.

Далеч по-късно терминът е използван с позитивен смисъл като обозначение на специалния период на големи търговски отстъпки. Всъщност Black Friday вече е само началото на намаленията, които обикновено продължават до Коледа и обуславят периода на най-големите потребителски харчове за годината в развитите икономики. 

#blackfriday #черенпетък
Знаете ли, че… Черният петък, денят на големите търговски намаления, обикновено е последният петък от ноември. Тенденцията идва от САЩ и всъщност това е и петъкът след Деня на благодарността. Постепенно в желанието за постигане на по-голям оборот търговците разтягат черния петък до уикенд и седмица на големи намаления, като у нас голяма част от компаниите, особено онлайн търговците, предлагат промоции още от средата, та до края на ноември. Днес Black Friday се свързва именно с отстъпките, промоциите и специалните оферти, които производители и търговци се надпреварват да предлагат. А потребителите очакват с нетърпение с оглед на предстоящите коледно-новогодишни празници. Но произходът на термина „черен петък“ идва от не толкова положителни преживявания. През 1869 г. като черен бил определен петъкът на 24 септември, в който цената на златото на американската борса пада с 30% за броени часове и това води до огромен срив на американските пазари и доста дълбока криза за икономиката в САЩ. През 1950 г. пък полицията във Филаделфия, САЩ, използва този термин, за да опише хаоса, който настъпвал след Деня на благодарността, когато орди от предградията се втурвали към града, за да изкарат свободния уикенд като туристи или пазарувайки да празниците и за да посетят годишния футболен мач межу армията и флота. В този ден на полицаите се налагало да работят допълнително, за да осигурят реда и за тях определо този ден изглеждал „черен“. Далеч по-късно терминът е използван с позитивен смисъл като обозначение на специалния период на големи търговски отстъпки. Всъщност Black Friday вече е само началото на намаленията, които обикновено продължават до Коледа и обуславят периода на най-големите потребителски харчове за годината в развитите икономики. #blackfriday #черенпетък
преди 3 седмици
View on Instagram |
7/9
Знаете ли, че…

Ранните римляни използвали сол като средство за разплащане.

Солта била ценна, тъй като по онова време нямало охлаждащи системи и тя се използвала за консервиране и съхранение на месо.

Неслучайно английската дума за заплата - salary - произхожда от латинското ‘sal’, което означава сол.

#thelittlechief #знаетеличе #moneylessons #financialliteracy #финансоваграмотност #moneyfacts
Знаете ли, че… Ранните римляни използвали сол като средство за разплащане. Солта била ценна, тъй като по онова време нямало охлаждащи системи и тя се използвала за консервиране и съхранение на месо. Неслучайно английската дума за заплата – salary – произхожда от латинското ‘sal’, което означава сол. #thelittlechief #знаетеличе #moneylessons #financialliteracy #финансоваграмотност #moneyfacts
преди 3 седмици
View on Instagram |
8/9
Вярвам, че това послание няма нужда от коментар.

Но всички имаме нужда да се подсещаме от време на време. Мили родители, не купувайте усмивки, отглеждайте ги ❤

#thelittlechief #financialliteracy #playandlearn #финансоваграмотност
Вярвам, че това послание няма нужда от коментар. Но всички имаме нужда да се подсещаме от време на време. Мили родители, не купувайте усмивки, отглеждайте ги ❤ #thelittlechief #financialliteracy #playandlearn #финансоваграмотност
преди 4 седмици
View on Instagram |
9/9

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *