7 съвета как да оцелеем по време на черния петък

черен петък

Започва сезонът на големите намаления. „Черният петък“ вече не е само ден, а месец, в който от всички страни ни заливат оферти за продукти с отстъпки. А всички сме празнично настроени и по-склонни към потребителски харчове.

Но добрите оферти могат да се окажат лоши за здравето на семейните ни финанси, ако подходим импулсивно и неподготвени към кампаниите в молове и онлайн магазини.

Ето някои съвети как да подходим разумно към намаленията:

1. Направете си предварителен списък.

Помислете за нещата, които наистина са необходими на семейството и си струва да бъдат закупени именно по време на големите намаления. Направете списък, към който да се придържате – той ще ви помага да се фокусирате върху приоритетните покупки и ще обуздава необмислените действия. А и да бъдем честни, живеем в консуматорско общество и сме залети от вещи, които никога не влизат в употреба… Такива покупки, дори и изгодни, всъщност отнемат от бюджета ни, вместо да добавят стойност от „умно пазаруване“.

Добра идея е отсега да помислите за празниците. Отново с точен списък – за кого ще трябва да избирате подарък, в какъв ценови диапазон, с идеи за конкретни продукти или услуги. В пазаруването за празниците често прекаляваме – с храната, с подаръците, с играчките за децата… Бихме си спестили много, дори и без намалени цени, просто ако следваме предварителен план.

2. Фиксирайте бюджет.

Колкото и да ни се струва изгодно дадено предложение, няма как да си позволим всичко и веднага. За да не се окажете с пробити финанси в средата на месеца заради поредното изгодно предложение, определете таван на разходите, който няма да се отрази негативно на семейните финанси. Той може да е разпределен и по пера – за техника може да сме отделили предварително по-голяма сума, за дрехи да планираме целия зимен сезон и т.н.

3. Не бъркайте в спестяванията и аварийния фонд.

Какъвто и бюджет да планирате, не се изкушавайте да взимате ресурс от заделените за спешни нужди средства на семейството. Поредната рокля далеч не е кризисна ситуация, заради която да си струва да излагате на риск здравето на семейните финанси. А непредвидени и далеч по-сериозни финансови нужди не са нещо толкова невъзможно с оглед на инфлацията, повишените икономически рискове, ограничените енергийни ресурси и пр.

4. Внимавайте с пазаруването на кредит.

Дори и да нямаме сумата на разположение веднага, често се изкушаваме в периода на големите намаления да използваме кредитна карта, овърдрафт, че дори и потребителски кредит – за да не изпуснем промоцията. Трябва добре да си направим сметката за цената на тези кредитни продукти, за да не се окаже на финала, че сме спестили от покупката, за да дадем същото за лихви и такси. Има изгода и смисъл да ползваме неусвоени средства от текущите разполагаеми кредитни ресурси под формата на овърдрафт или кредитна карта, само ако сме сигурни, че още в рамките на гратисния безлихвен период ще успеем да покрием задълженията с новопостъпил доход.

5. Сравнявайте офертите.

Нерядко потребители споделят за нелоялни търговски практики на фиктивни намаления, при които даден търговец първо завишава цените на стоките и услугите си, а после демонстрира сериозни отстъпки. Щом видим червен етикет и процент отстъпка, подсъзнателно сме по-склонни да приемем безкритично офертата. Но е добре да си напишем домашното, като предварително селектираме и следим стоките, от които се интересуваме. Често едни и същи продукти можем да открием в различни онлайн магазини, така че полезно е и да си направим труда да сравним предложенията във всички тях. Сравнението включва не само цената, но и условията за доставка, монтаж, предлаганата гаранция, възможностите за рекламация и връщане.

6. Дайте си 24 часа за обмисляне.

Добро правило, което се бори с необмслените покупки, е да „преспим“ решението си. Ако на следващия ден все още сме сигурни, че желаем продукта, значи си заслужава. При намаленията за черен петък обаче често се чувстваме притиснати от ограниченото време, а понякога и количества, на интересните оферти.

Все пак има начин да продължите да използвате това правило. При покупка на стоки и услуги онлайн задължително има описани опции и срокове за връщане – уверете се, че сте се запознали с тях предварително, защото с покупката декларирате, че се съгласявате с тях. При пазаруване във физически магазин, попитайте за същите условия. Обикновено опцията за връщане е до 14 или 30 дни, със запазена оригинална опаковка/етикети на стоката и ненарушена цялост и външен вид. Има видове продукти, обаче, които поради своето естество няма как да подлежат на връщане.

7. Внимавайте за пазарни техники като шринкфлация и скимпфлация.

Шринкфлация идва от английското shrink – свивам се. Крайната цена на продукта остава същата, но… продуктът се смалява. При шринкфлация производители и търговци разчитат на обичайните ни потребителски навици и рутина. Те са наясно, че купувачите лесно ще забележат разлика в традиционната цена на продукта, но биха обърнали по-малко внимание на други детайлни промени. Skimp означава икономисвам. Ако шринкфлацията ни удря в количеството, то при скимпфлацията говорим за намаляване на качеството… На повърхността продуктът или услугата остават същите, но има промяна в качествените характеристики, така че себестойността на произведената стока да падне.

Кога и как се заражда концепцията за Black Friday?

Черният петък, денят на големите търговски намаления, обикновено е последният петък от ноември. Тенденцията идва от САЩ и всъщност това е и петъкът след Деня на благодарността.

Но произходът на термина „черен петък“ идва от не толкова положителни преживявания, с каквито го свързваме днес. През 1869 г. като черен бил определен петъкът на 24 септември, в който цената на златото на американската борса пада с 30% за броени часове и това води до огромен срив на американските пазари и доста дълбока криза за икономиката в САЩ.

През 1950 г. пък полицията във Филаделфия, САЩ, използва този термин, за да опише хаоса, който настъпвал след Деня на благодарността, когато орди от предградията се втурвали към града, за да изкарат свободния уикенд като туристи или пазарувайки да празниците и за да посетят годишния футболен мач межу армията и флота. В този ден на полицаите се налагало да работят допълнително, за да осигурят реда и за тях определо този ден изглеждал „черен“.

Далеч по-късно терминът е използван с позитивен смисъл като обозначение на специалния период на големи търговски отстъпки. Всъщност Black Friday вече е само началото на намаленията, които обикновено продължават до Коледа и обуславят периода на най-големите потребителски харчове за годината в развитите икономики.

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *